Există, pe undeva o "zicere" străveche conform căreia nu am avea voie să criticăm ceva decât în momentul în care am realizat ceva mai bun care să înlocuiască "ceva-ul" iniţial
Aş putea să fac o paralelă cu Biblia...cine se simte curat să arunce prima piatră...
Dar dacă aş face asta ar trebui să trag concluzia că doar cei mai morali dintre noi (după ce criterii?) au dreptul să critice, nu?
Cred că maniera de gândire impusă de biserică (catolică, ortodoxă, sau oricare alta) în întunecatul ev mediu a limitat serios înclinaţia indivizilor de a critica...de fapt de a critica pe faţă...căci bârfa...:-j(dar asta e altă discuţie)
Mă simt nesigur pe argumentele pe care încerc să le construiesc, şi probabil că ar trebui să-i aprofundez pe scriitorii care au tratat problema criticii, dar risc şi continui,
Personal consider critica esenţială, esenţială pentru îmbunătăţirea, perfecţionarea obiectelor, oamenilor, teoriilor, Şi şcoala (nu în ansamblu) ar trebui să fie preocupată de construirea/îmbunătăţirea aparatelor critice ale elevilor, Şi elevii ar trebui să critice, Elevii ar trebui să fie capabili să pună sub semnul întrebării cea ce învaţă, Şi nu numai elevii ar trebui să critice, Şi foştii elevi ar trebui să critice
Luând ca exemplu manualul foarte vehiculat în ultimile zile, cred că...Elevii ar trebui să fie capabili să critice decizia lui d-zeu de a trage scara, Să fie capabili să critice veridicitatea surselor de care dispune autorul manualului, Sau poate că mă înşel şi trebuie să accepte, De fapt nu vreau să vorbesc iar despre religie,
Indivizii (ce rece sună) să critice, să înceapă cu persoana lor, să-şi facă Autocritica, şi nu neapărat în faţa colegilor de partid...
mă simt confuz
Să nu fiu înţeles greşit (de parcă ar avea vreo importanţă dacă s-ar întâmpla aşa) nu cred că trebuie să criticăm orice/oricum/oricând (deşi adesea nu mă pot abţine), Şi da cred că...
Atunci când criticăm ar trebui să avem în vedere mai multe elemente: de la scopul, obiectul criticii până la metoda criticii,
Critica se justifică doar când are ca finalitate dorită perfecţionarea. Şi critica ar trebui să se oprească doar la lucrurile perfectibile, căci e inutil să critici amestecul cromatic al unui curcubeu.
Se presupune că părintele care îşi critică progenitura o face cu scopul de a-i transmite valorile sale morale, de a-i dezvălui cum/ce/când să facă pentru a fi mulţumitor,
Acelaşi părinte trebuie să fie atent la metodă, utilizarea în exces ar duce la dezvoltarea sentimentului de inferioritate...De asemenea un părinte ar trebui să aibă grijă ce critică...critica defectelor fizice...nu are rezultate pozitive, în mod tradiţional (ce naiba tot dau exemple cu părinţi, eu cel fără de copii)
văd că mă încurc din ce în ce mai tare în proprile-mi "idei", ar trebui să mă opresc
hmm, nu înţeleg, câteodată mă sperie uşurinţa oamenilor în a folosi cuvântul "perfect", Aud adesea...Proiectul meu a fost perfect, Lucrarea mea este perfectă...Şi mă sperii...Eu nu am realizat niciodată nimic perfect...Să am cel mai bun proiect al meu în faţă...Eu nu i-aş da zece...Eu l-aş diseca...I-aş căuta punctele slabe...L-aş perfecţiona (pentru a evita munca asta solicitantă am obiceiul de a lăsa totul pe ultima sută de metri :-j)...Pentru că totul e perfectibil...
mă gândesc, eu, Cel aproape uns profesor, Cel care din toamnă am să am dreptul să "nefericesc" liceeni, Ce ar trebui să notez, ajuns în o asemenea postură? Cum ar trebui să notez?
Ar trebui să nu dau 10 pentru că nimic nu e perfect? (îmi amintesc de profesorii ce ziceau 10 e a lui d-zeu) Ar trebui să dau note raportând elevii între ei? (dar aşa nu le-aş evalua cu adevărat cunoştineţele) Ar trebu să ţin cont de faptul că poate disciplina mea este punctul lor slab? (rari sunt elevii care excelează la toate disciplinele)Dar dacă aş face aşa nu aş fi nedrept faţă de cei care nu excelează la nici o disciplină? Ar trebui să le dau notele doar pentru a le facilita accesul în mediul universitar?
Şi cum să-i notez fără să-i discriminez în raport cu elevii celorlalte licee? sau să nu-i discriminez pe cei din alte licee...
15 comments:
well stop doing it then :)
hm, la un moment dat probabil ca am sa ma opresc, sau macar am sa fiu mai temperat
am avut si eu dilema asta, dar am rezolvat-o partial : ii notezi in functie de programa ;)
toate au un rost, si critica meritata si cea nemeritata. eu zic ca uneori se nimereste ca un elev sa fie cel mai bun/cel mai slab la materia pe care o predai si sa merite/sau nu 10. 10 este intr-adevar pentru cei care stiu tot. dar... in ziua de azi, 10-le se da pe ochi frumosi sau pe favoritisme... eehh... am incredere ca te vei descurca. [ eu am o familie intreaga de profesori si nu-mi trebuie sa mai aud de meseria asta ... dar totusi, m-ar interesa sa stiu ce predai , marite miclowan ? :) ]
numai bine.
parca ' pisicologie', nu?
:P
momentan am voie să predau economie, management, marketing, finanţe, statistică, educaţie antreprenorială, drept economic, dar dacă am să reuşesc să fac filosofia am să mă pot orienta şi spre alte discipline :d
notarea nu i importanta, cel putin nu pentru mine, poate o sa mi zici si mie dc s importante notele. critica e o prostie, nu ajuta pe nimeni, doar pe ala care critica, daca are argumente inteligente. critica e plictisitoare pt cel criticat, nu l ajuta la nimic, dar daca te simti bine criticand, dc sa n o faci? critica nu tre sa fie serioasa, atunci chiar e plictisitoare. e urat cand critici din obisnuinta si esti serios cand o faci. critica e relaxatoare, e simplu sa critici ce i in jurul tau, e placut, e normal.
ps (scris prima data): important nu i c predai/c note le pui, tre sa vb cu ei ca unul care a fost elev si stie ca scoala i o prostie. sa le dai sfaturi, sa nu vb la ore despre prostia de obiect pe care o predai, sa le dai lucrari, asa o sa i notezi. tu nu esti responsabil de viitorul lor, esti un simplu profesor, cine vrea sa invete, sa invete,... sa le vb deschis, sa... o sa te distrezi ca profesor, daca n o sa predai, daca o sa fii relaxat si o sa te intereseze elevii, sau sa nu te intereseze, dar sa vb cu ei mai mult decat despre minunatul obiect pe care va trebui sa l predai. ora ta sa fie pt ei o ora relaxanta, in care le vei da sfaturi despre viata, le vei destainui secretele existentei scolare din experienta ta.
fara pppps
mda critica :-? ... mama ma critica mereu dar din cauza frustrarilor ei si niciodata n-am luat-o in seama ... figura e ca faceam din contra ce nu voia sa fac numai s-o enervez pt faptul ca m-a criticat la inceput :))) . asa :-? cu notarea ... eh .. treaba grea dar o sa fie bine ... there there >:D< .
wow, si tu ai modulul psihopedagicic pentru toate materiile alea?
pai cred ca da, mie mi-au zis ca pot preda la nivel de generala (mai greu acolo) sau liceu orice disciplina am studiat in facultate, dar in afara de economie si educatie antreprenoriala restul se fac doar la liceele economice,
well, bafta, mr.prof [ gandire proffunda intru elaborarea maretelor cuvinte ] desi cred ca tu nu ai nevoie. :)
eu din pacate fac filosofie cu o toanta, care nu stie decat sa predea 12 pagini/lectie si la fel facea si la economie sau ed. andtrepren. , fara sa aduca vreun argument sau fara sa ne lase sa facem si noi o dezbatere pe seama vreunui subiect. si de ce? pentru ca nu stie altceva... daca o intrebi sa zicem ca ai citit dintr-o carte despre nu stiu ce teorie a nu stiu cui... si ii ceri explicatii, sau o intrebi cum ai putea sa interpretezi acea teorie...ori schimba subiectul, ori se face ca nu aude, mai mult are tupeul sa mai si spuna ca : "sa citesti mai mult inainte sa pui o asemenea intrebare :|"
aaanyway , de restul nu stiu cata nevoie o sa am, dar stiu ca nu strica ceva cursuri de marketing etc pt nitcaiva firmele.
gata, ca iar ma lungesc. >:D<
intrebare: ce-o sa scrie pe diploma ta la specializare cand o sa termini facultatea?
diploma de economist, specializarea mktg
:)...Trebuie sa vezi dincolo de fatada afisata a studentului/elevului. Tocilarii e usor sa ii notezi; ei stiu, in general, tot si e foarte simplu, nimeni nu va contesta nota ta, toti se vor astepta ca tocilarii sa ia numai 9 si 10. Mai sunt prostutii poe care iar e usor sa ii notezi, asta este... Si la mijloc... la mijloc sunt tot felul de "pramatii" pe care trebuie sa inveti sa le citesti:) Unii sunt superficiali si braveaza din obisnuinta de fi clovnii clasei; pe astia trebuie sa inveti sa ii pui la punct. Altii sunt profunzi si rebeli; nu invata, au note mici, uneori sunt foarte timizi, alteori agresivi si nepoliticosi, dar sunt profunzi si cultivati. Cu astia e cel mai greu. Trebuie sa "ii vezi", trebuie sa le cistigi respectul si apoi trebuie sa ii stimulezi sa vorbeasca cu tine, sa se manifeste, ca sa le poti pune o nota mare:) Acestor copii e pacat sa le pui nota mica doar pentru ca nu ii intereseaza obiectul tau. Trebuie sa ii faci sa ii intereseze si trebuie sa ii faci sa se manifeste ca sa poti justifica o nota buna pe care stii din start ca o sa le-o dai. Ca sa cistigi respectul elevilor tai e esential sa nu te dai mai destept decit esti:) Si mai pot spune multe... dar o sa ma intrebi tu daca o sa ai nevoie:)
Post a Comment