Saturday, May 8, 2010

privatizare

Una dintre puţinele companii de stat cu care mă "intersectez" este CFR.
Nu de alta dar condiţia mea de etern student implică şi numeroase deplasări din târgul meu în cel universitar. Şi chiar dacă serviciile lasă mult de dorit eu le prefer înghesuielii din microbuze.
Cu îmbrânceli, mirosuri deranjante şi opriri în ţinuturi ale nimănui între mine şi Cfr a existat o relaţie simbiotică.
Şi ea ar fi putut continua căci eu eram dispus să continui să studiez, dar...

Coordonatorii din spatele acestei întreprinderi aflată încă în ograda binevoitorului stat au ajuns la concluzia că liniile Cfr-ului sunt profitabile până în staţia (rurală dar cu funţii de nod feroviar) de dinainte (sau de după) târgul meu.
Şi pentru a demonstra că şi statul ştie să taie prin părţile ineficiente a hotărât privatizarea tronsonului.

Toate bune şi frumoase pentru visătorii, ca mine, care jubilau deja la ideea preluării liniei de către vre-un Regiotrans.
Doar că privatizările făcute de stat sunt speciale iar linia care trece prin târgul în care apele Topliţei îşi unesc forţele cu ale Pozenului a fost concesionată firmei de renume internaţional TFI Ferotrans.

TFI-ul este o firmă care în momentul desfăşurării licitaţiei (februarie 2010) a pus pe masă o tradiţie şi o bază materială care o îndreptăţeau nu doar să participe ci să şi câştige.
Astfel firma era deja înfiinţată de aproape 3 luni de zile (25 noiembrie 2009) şi în spatele ei se afla un fost director de la CFR Iaşi (experimentat în ale liberei concurenţe presupun...refuz să plec urechea la gurile rele, de prin gări, care spun că ar fi implicată şi soţia unui oarecare ministru al transporturilor), frumosul sediu se află într-o frumoasă garsonieră ieşeană.

Informaţiile mi-au produs încântare şi de abia aşteptam ca de la 1 martie 2010 compania să preia linia cu iz de legendă şi alte 2 din judeţ.
Doar că în mod inexplicabil, din nu ştiu ce motive, în ciuda frumosului sediu, operatorul feroviar nu beneficia de chestiile alea cărora mulţi nu le găsesc utilitatea...trenuri?

Şi astfel preluarea liniilor s-a amânat pentru că acum TFI ul trebuia să negocieze cu CFR ul închirierea trenurilor pentru liniile aferente.
Şi au făcut şi asta întâi pentru celelalte două linii, apoi, la un 5 mai, pentru cea ce trece prin oraşul mai puţin celebru decât ciorba ce-i poartă numele,

Şi nu zic nimic de faptul că privaţii cu statul nu fac bilete împreună, că distanţa dintre Iaşi şi Rădăuţi se încadrează în aceiaşi categorie cu cea dintre Iaşi şi Dorneşti iar eu trebuie să plătesc acum în loc de 16,8 16,8 + 2,4,
Şi accept şi faptul că au fost închiriate locomotive şi vagoane ce par să se dezintegreze,
Ce nu reuşesc să înţeleg e de ce controlorii TFI işti au haine pe care scrie CFR

No comments: