Sunday, April 20, 2008

De amorul artei

Încep prin a specifica faptul că am dat vreo două copy paste-uri cu informaţii de la Younes în articolul "Divide et impera"

Povestea pe care am să o relatez astăzi e veche, Povestea are cred aproape 3 ani, Povestea e de pe vremea când eu eram nu neapărat un începător în ale teatrului ci mai degrabă un consumator mai puţin experimentat (dacă ţinem cont de nivelul actual ne putem speria)

Atunci în perioada aia mi-a atras atenţia un titlu de piesă jucat la Ateneul Tătăraşi, "Evangheliştii", scrisă de Alina Pippidi Mungiu,

Piesa a fost scrisă la începutul anilor 90 şi până hăt în 2005/2006 nu fusese pusă niciodată în scenă în România (să zic oare că fusese pusă în scenă doar la Budapesta, parcă)

Piesa era pusă în scenă cu 1-2 actori experimentaţi şi o mână de tineri inimoşi, mai puţin experimentaţi dar foarte entuziasmaţi,

Textul piesei nu era unul neapărat dificil sau complex ci "şoca" (pe cei şocabili desigur) prin subiect,

Care în mare era următorul, filosofii de la o şcoală din Atena sunt plătiţi să scrie Biblia şi apoi sunt asasinaţi,

Piesa implica şi nişte scene de nuditate, dar vă asigur că prin prisma faptului că era vorba de tinere şi frumoase actriţe, a fost nuditate de calitate

Până aici toate bune şi frumoase, nu?

Aproape că s-ar putea crede că mă chinui să fac recenzia unei piese vechi de aproape 3 ani care nu se mai joacă...

Problema a fost alta,

Eu şi foarte mulţi dintre cei până într-o mie de oameni care au avut ocazia să asiste la piesă am apreciat piesa, Am apreciat-o din multe puncte de vedere, dar

Mereu există nemulţumiţi,

De data asta au fost mulţi,

Scandalul a ajuns să fie dezvoltat pe canalele media naţionale,

Totul a început...

Să zic?

Am o reţinere...

Lumea ar putea crede că am o fixaţie,

Hmm,

Îmi iau angajamentul să relatez cât mai obiectiv, în ordinea logică, fără intervenţii nefolositoare

Aşadar,

Întâi a ieşit în presa locală reprezentanatul bisericii catolice (da ştiu că e instituţie, dar...) care a condamanat public piesa şi a cerut interzicerea ei, pentru că tema ei ar fi dus credincioşii la pierzanie,

Normal că o voce nu e suficientă...Şi hop a apărut şi reprezentantul bisericii ortodocse (şi când şi cum şi-au găsit să colaboreze) care a întărit poziţia celui dintâi,

Normal că religiosul merge mână în mână cu politicul, şi

Primarul, consilierului şi alţi reprezentanţi ai administraţiei au sărit şi ei...nu doar cu gura, ci şi cu ameninţările, au cerut scoaterea piesei din program, au ameninţat cu închiderea Ateneului şi normal au vrut să-l dea afară pe directorul regizor al Ateneului Benoît Vitse,

Când e vorba de balamuc se poate întotdeauna mai mult...aşa că într-una din serile în care se juca piesa, În faţa Ateneului s-au adunat studenţii de la Institul teologic, S-au înarmat cu lumânări aprinse şi,

Au "umplut locul" cu glasurile lor cristaline interpretând melodii de reyistenţă ca "Deschide uşa creştine" şi "Cu moartea pre moarte călcând"

Acum am tras puternic aer în piept, ca să termin

Orice tort care se respectă are cireaşa lui, şi cea de pe acesta se numeşte Becali

Becali care a ieşit furios pe OTV hotărât s-mi salveze mie şi altor sute de tineri sufletul,

Aş mai zice de artă, libertatea cuvântului dar cred că aleg să mă opresc

6 comments:

Anonymous said...

gizas...
n-am vazut piesa, dar am auzit de scandal.
imi aminteste de postul asta al lui gramo: http://gramo.ro/2008/04/03/si-tot-despre-arta-nsfw/

Anonymous said...

:)))))) Nu stiu de ce rad. Probabil e un fel de catarsis, o descarcare nervoasa. :)) Cred c-o sa ma autoproclam seful unui jihad cultural impotriva popilor.

Lyna said...

:| DOAAAAAAMNE ... stiam ca romania e plina de prosti ... dar in halu' asta :| .. si am trecut in 2000 frate...:| e incredibil :| .

che said...

pippidi si-a mai pierdut din talent, a scris un articol in care ne povestea despre un mort si despre ratarea vietii sale. o fi fost ratat, da' dc sa scrii asa ceva cu o zi dupa ce a murit? ar fi cateva motive, dar...
dumnezeu exista, pacat de atatia idioti care ne fac sa ne pierdem putina credinta pe care o avem, pe care o am, ma fac.

BlindGirl said...

da acu' nu le place presa dar mai nou isi fac propaganda stadala cu afise deasupra bulevardelor...

alex said...

ceea ce pe mine ma lasa cu o greata profunda este tocmai implicarea religiei in politica si invers. totul se rezuma la un bou care vrea sa fie ales si la alt bou care-i da o binecuvantare, astfel motivand norodul sa-l voteze. oile sunt prea influientabile si exista prea multe capete folosite doar pe post de capace pentru gat.